вівторок, 6 жовтня 2015 р.

Засідання клубу «Здоровенькі були»
Тема : Дихальна гімнастика
Мета: обґрунтування, підбір та експериментальна перевірка ефективності дихальної гімнастики. Зацікавити учнів та батьків данною темою. Навчити робити дихальну гімнастику А.М.Стрельнікової. Створити затишну атмосферу та хороший настрій.

Завдання :
Дослідити стан проблеми в науково-методичній літературі, узагальнити досвід та практику з питань використання окремих методик дихальної гімнастики на засіданні клубу.
Проаналізувати сучасний ступінь застосування дихальних вправ.
Розробити та теоретично обґрунтувати комплекс дихальних вправ для дітей шкільного віку.
Оцінити ефективність розробленої технології, встановити її вплив на здоровя, рухову підготовку учнів школи.
Актуальність теми: зумовлена фактором постійного погіршення стану здоровя населення, а також «молодшанням» багатьох серйозних захворювань. Діти  шкільного віку сьогодні відрізняються малою руховою активністю у сукупності з постійно зростаючим розумовим навантаженням. Під впливом цих факторів у дитини може зявлятися психічний стрес, фізична та розумова перевтома. Сьогодні існує ефективний та науково обґрунтований метод підтримки здорового фізичного та психоемоційного стану учнів старших класів - дихальна гімнастика.
Форма проведення:  заняття на свіжому повітрі
Обладнання: логотип клубу, пам’ятки
Хід заняття:

І. Вступна частина
- Здоровенькі були!
Дихання - це те, з чого починається наше життя в цьому світі. Тільки з'явившись на світ, дитина робить свій перший подих .
Скільки доросла людина може прожити без води?
Близько тижня.
А без їжі - декілька тижнів.
А без повітря? Життя обривається через кілька хвилин.
Людина може навчитися жити без зору і слуху, навіть без активного руху, однак їй не вижити без дихання.

Не дарма навіть мова відображає цей тісний взаємозв'язок - як часто ми говоримо про наш фізичний та емоційний стан: «перевести дух», «ледве дихаючи», «видихнути з полегшенням», «затамував  подих».
           І саме слово «дихання» тісно пов'язане з словами дух та душа і це не тільки в українській мові. Так «спірітус» по-латині, «пневмо» по-грецьки та «прана» індійських йогів - все це одночасно і дух і дихання, тобто - суть людського життя.

На цьому занятті, в першу чергу, ви дізнаєтеся про надзвичайну дихальну гімнастику Олександри Миколаївни Стрельникової, про історію її створення, і про те, як і кому вона допомагає, про її ефективність і простоту. І про те, що цю оздоровчу методику кожен з нас може практикувати скільки завгодно, підтримуючи свій організм на потрібному рівні.

ІІ.Основна частина
1.     Характеристика впливу дихальної гімнастики на здоровя школярів
Дослідження багатьох вчених свідчать про те, що правильне дихання відіграє важливу роль для здоровя школярів. Дихальна гімнастика допомагає при лікуванні та профілактиці різних захворювань, сприяючи підвищенню резервних можливостей організму, поліпшенню обміну речовин і роботи внутрішніх органів.
Дослідженням впливу дихальної гімнастики на оздоровлення школярів займалися такі вчені, як: Диба Т.Г., Мозолін Н.Г., Цирельников Н.І., Асташенко О.І., Стрельникова А.С., Стрельникова А.М., Бутейко К.П.,  До сучасного часу відомо досить не мало дуже ефективних цілющих дихальних технік: дихальні практики йоги, метод вольової ліквідації глибокого дихання Бутейко, дихальна гімнастика Стрельникової,. Всі ці практики мають багато прихильників та наслідувачів, кожен з яких вибрав свій шлях оздоровлення.
Саме дихання через ніс вважається фізіологічно правильним. Адже атмосферне повітря, проходячи через носові порожнини, встигає зігрітися і очиститися від мікроскопічих частинок пилу.
2.     Як виникла гімнастика А.М.Стрєльніковой.
Олександра Миколаївна Стрельникова не була лікарем - вона була оперною співачкою, і до розробки особливих дихальних вправ ї змусила звернутися втрата голосу, яка трапилася неочікувано і вважалась незворотною.
Мати Олександри Миколаївни - педагог-вокаліст, уже давно задумувалася про розробку спеціального комплексу вправ, які допомагали б співакам знаходити «правильне» дихання. Коли ж її донька-співачка втратила голос, Олександра Северівна і взялася всерйоз за працю.
Результат винайденої гімнастики виявився надзвичайним: Олександра Миколаївна знову змогла співати, але це було тільки перше диво. Через деякий час ця гімнастика врятувала Олександру Миколаївну від приступу задухи.
Після цього випадку мати і донька зрозуміли, що «побічним ефектом» цих дихальних вправ являється оздоровлення всього організму, гімнастика стала дуже популярною,що цю ж саму гімнастику можна і потрібно використовувати для лікування і здоров'я людини.
Ще при житті Стрельникової вправи, розробленої нею гімнастики ,користувалися фантастичною популярністю серед артистів. Достатньо було перед виступом протягом десяти хвилин подихати «за Стрельниковою», і голос дзвенів чистіше, яскравіше, дзвінкіше. Армен Джигарханян, Маргарита Терехова, Андрій Миронов, Лариса Голубкіна та інші знамениті актори брали в О.М. Стрельникової уроки постановки голосу. Олександра Миколаївна давала уроки вокалу і зіркам естради. У неї займалися Алла Пугачова, Софія Ротару, Лайма Вайкулє.

3.Чому дихальну гімнастику Стрєльнікової називають парадоксальною ?
Тому що вдихи та видихи при виконанні вправ робляться не так, як звичайно. Вдих робиться паралельно з рухами, викликаючими стискання грудної клітки. Під час видихів виконуються рухи, які супроводжуються розширення грудної клітки.
Тобто рухи, які співпадають з кожною фазою дихання.
Якщо звернутися до традиційних дихальних методів, то можна помітити, що частіше за все в момент найбільшого фізичного навантаження рекомендується робити не вдих, а видих.
При цьому під час виконання дихальних вправ не виникає задишка та відчуття втоми.
Як же Олександра Миколаївна пояснила зміст такого виконання дихальних вправ? Вона казала про те, що коли ми вдихаємо повітря, то як би «беремо» його. Не для того, щоб взяти якийсь предмет, ми не послаблюємо пальці, а міцно стискаємо їх - інакше нам не вдасться нічого втримати в руці. Так і грудна клітка - для того, щоб захопити і утримувати повітря, має стиснутись.
Якщо задуматись над тим, як ми поводимо себе в ситуації стресу чи хвилювання, то можна помітити: наше тіло ніколи не розслаблюється. Навпаки м'язи напружуються, людина як би вся збирається, стискається. Тренування під час виконання вправ ґрунтується на тому, що стискаючи грудну клітку ми спонукаємо м'язи, задіяні в процесі дихання, заважати розходитись повітрю. М'язи, виконуючи цю роботу отримують додаткове навантаження, що допомагає їм розвиватись.
Різкий та короткий вдих завжди виконується через ніс і нагадує сплеск в долоні. При цьому він не має супроводжуватись шумом.
Для того щоб навчитись робити це правильно, нерідко радять уявляти, що ви принюхуєтесь до запаху диму. Вдих також можна зрівняти зі шмиганням носом.
Дуже важлива емоціональна складова кожного вдиху. Олександра Миколаївна Стрельникова радила викликати при цьому відчуття жаху, подиву чи бурхливого захоплення. Тільки в цьому випадку вдих робиться правильно.

Чому так важливо робити вдих саме носом?

При проходженні повітря через носові порожнини вдається зробити більш глибокий вдих. При цьому повітря потрапляє в легені очищене від пилу та зігріте, тому чистота та температура в приміщенні перестає мати таке значення, як при диханні через рот.
Більш того, активні часті вдихи через ніс виявились прекрасним засобом від нежиті.
Рот під час виконання вправ має бути закритим. Проте не слід навмисно сильно стискати губи. Ви не маєте відчувати ніякого напруження.

Під час вдиху всі м'язи обличчя мають бути розслаблені і не брати участі у цьому процесі. Більше того, всі ті м'язи, які при звичайному диханні виявляються включеними в роботу, при виконанні дихальних вправ Стрельникової діяти не повинні. Тому при вдиху не має підніматися грудна клітка та плечі або вип'ячуватись живіт.

Пам'ятайте про те, що перед вами не стоїть задача під час вдиху набрати як змога більше повітря - це було однією з найгрубіших помилок.

Адже суть цієї методики полягає в тому, щоб в організмі на вдиху не надходило занадто багато повітря. Саме тому вдихи робляться одночасно з тими рухами, які цьому заважають.

Для того щоб зрозуміти, яку кількість повітря необхідно особисто вам, треба декілька раз виконати вдих та видих по системі Стрельникової.
Вам дуже швидко стане зрозуміло, коли ви наберете занадто велику кількість повітря - у вас може запаморочитьсь голова або просто з'явитсь відчуття дискомфорту.

Послідовність і рівномірність вдихів мають бути такими, як рухи при накачуванні велосипедної шини. Чистота вдихів повинна складати біля 60-72 на хвилину.

Можливо, що відразу виконати стільки дихальних рухів вам не вдасться. Якщо ви відчуваєте неприємні відчуття, то збільшуйте кількість вдихів в такій послідовності: два вдихи-видихи, пауза для відпочинку.

Повторіть декілька раз, переходьте до черговості з чотирьох вдихів-видихів. В подальшому збільшуйте кількість дихальних рухів за один підхід в геометричній прогресії: 8,16,32 тощо.

У всіх, хто хоче засвоїти гімнастику Стрельникової виникає питання –
а який механізм цієї парадоксальної гімнастики?
Чому виходить так що вдихаючи та видихаючи особливим методом, людина може позбавитися не тільки від тих хвороб, які пов'язані органами дихання, але й від багатьох інших хвороб?

Під час виконання вправ дихальної гімнастики Стрельникової в активну роботу включаються практично всі частини тіла людини: голова, шия, руки, плечовий пояс, брюшний прес, бедрений пояс, ноги. Наслідком такої активності стає природня фізіологічна реакція організму - підвищення попиту тканин в кисні.
Короткий різкий вдих, який супроводжує кожен рух цієї гімнастики, і пасивний видих призводять до посилення внутрішньо тканевого дихання. Це дозволяє тканинам на багато ефективніше засвоювати кисень.

При активному вдиху відбувається подразнення великої зони на слизовій оболонці носових пазух. Саме тут розташовані рецептори, за допомогою яких ця область рефлекторно зв'язано практично з кожним органом людини.

Саме цим і пояснюється чому дихання по методу Стрельникової допомагає привести в норму роботу більшості систем людського організму.

Активні рухи, які супроводжуються різкими вдихами, по суті дають роботу всім частинам тіла, заставляють їх весь час бути в тонусі.
Більше того - роблячи ці вправи, ви якби виконуєте масаж всіх внутрішніх органів, налагоджуючи їх роботу.

Саме надзвичайне, що такі «ліки» є абсолютно фізіологічними, так сказати «екологічно чистими». Вони не пов'язані з введенням в організм інорідних речовин, не потребують будь-яких неприродних для людини дій. Тому мають мінімум протипоказань і не мають побічних реакцій.

З часом стало відомим, що гімнастика Стрельникової благотворно впливає на організм в цілому та допомагає людині позбавитись від різних хвороб, і не тільки від тих, які пов'язані з органами дихання .
Отже, ось перелік хвороб, від яких можливо позбавитися за допомогою дихальних вправ за системою Стрельникової:

1. Захворювання органів дихання
2. Захворювання серцево-судинної системи

3. Захворювання шлунково-кишкового тракту
4. Атеросклероз;

5. Епілепсія;

6. Остеохондроз, сколіоз;

7. Прогресуюча близорукість
8. Варикозне розширення вен;

9. Захворювання полової сфери;
10. Неврози, втома, депресія;

11. Захворювання видільної системи(енурез)

12. В хірургії виявлений гарний ефект використання дихальних вправ Стрельникової у пацеентів, які перенесли операцію по видаленню грижі, резекції шлунку, видалення апендиксу;

13. Майбутнім мамам гімнастика рекомендується з 4-5 місяця вагітності, так вона не тільки допомагає правильному розвитку плода, але й допомагає жінці підготуватися до легких пологів;

14. Широко використовується дихальна гімнастика Стрельникової і логопедичній практиці при лікуванні логоневрозів, заікання, а також при роботі на речовим диханням.

Як і будь-якій оздоровчій системі є і протипоказання до використання стрєльніковської гімнастики.
Ось вони.

Виконувати дихальні вправи за методикою Стрельникової не слід людям, які страждають близорукістю високого ступеню, глаукомою або схильні до сильного підвищення артеріального тиску.

Потрібно ще пам'ятати про те, що в той час, коли людина починає займатися цією дихальною гімнастикою, їй не слід паралельно практикувати інші дихальні техніки. Особливо обережним слід бути з йогою - ця система зовсім не співвідноситься з гімнастикою Стрельникової.. Не слід паралельно з диханням по Стрельниковій і займатися і китайською гімнастикою цигун.
А ось зі звичними для нас заняттями фізкультурою і спортом дихальна гімнастика Стрельникової співвідноситься чудово. Ви можете бігати, плавати, займатися лижами або спортивною ходьбою - це не буде заважати вашим вправам з диханням.
Повний комплекс гімнастики Олександри Миколаївни Стрельникової включає в себе тринадцять вправ, в яких задіяні різні частини тіла. Але перед тим як приступити до їх вивчення вам необхідно засвоїти розминку.




Вправа «Долоні»
Упражнение Ладошки

Вправа «Погонщики»
Упражнение Погончики

Вправа «Насос»Упражнение Насос

Вправа «Кішка»
Упражнение Кошка

Вправа «Повороти голови»
Упражнение Повороты головы

Вправа «Вушка»
Упражнение Ушки

Вправа «маятник головою»
Упражнение Маятник головой

Вправа «Перекати»
Упражнение Перекаты

Вправа «Обніми плечі»
Упражнение Обними плечи
Вправа «Великий маятник»
          Ця вправа поєднує в собі «Насос» та «Обніми плечі».Упражнение Большой маятник

Вправа «Кроки»
Упражнение Шаги
Вправа «Передній крок»
           нагадує рух «рок-н-ролу».

Вправа «Задній крок»

ІІІ.Заключна частина

Обговорення та планування іншого заняття

Немає коментарів:

Дописати коментар